Buitenhof-logoViertallendrive Buitenhof

Versie 26 januari 2018

Zet een viertallendrive op
Spellenplan viertallendrive
Discrete winstpuntenschaal voor zes spellen
Terug naar checklist clubavond

Icoontje checklist

Zet een viertallendrive op

Inschrijven
Starten en indelen
Bridgemates en aanvang
Tijdens het spelen
Einde van een ronde
Einde van een speelavond
Spellenplan viertallendrive
Winstpuntenschaal voor zes spellen

Inschrijven

  • Schrijf de teams in op een kladlijst (bijvoorbeeld de ‘Inschrijflijst zomerviertallen’, te starten vanaf het bureaublad). Vermeld ook de gewenste teamnaam.

Starten en indelen

  • Start via het bureaublad het programma Zwitser Bridgemate. Kies ‘Start nieuw toernooi’.
  • Vul de toernooigegevens in (ook het aantal ronden; daar lijkt al een 4 te staan, maar die telt niet). Bij ‘Kies vip-schaal’: klik op ‘6 spellen’, daarna ‘Sluiten’.
  • Bij tafelnummers: klik op ‘A1-A2’ en vul het hoogste A-tafelnummer in (vaak 8, maar bijvoorbeeld 6 bij negen teams; zie spellenplan; bij zeven teams is het 8!).
  • Sluit het invulscherm toernooigegevens.
  • Bestand opslaan: alles is al goed ingevuld; neem als map bij voorkeur C:\Buitenhof\.
  • Deel de teams in, bij voorkeur door loting (bijvoorbeeld met de Teams Randomizer, te starten vanaf het bureaublad).
  • Reik startbriefjes uit aan de teams. Denk om de speciale startbriefjes voor een driehoek van het juiste aantal paren.
  • Teamnamen invullen: alleen als er genoeg tijd is, anders meteen sluiten en later invullen (namen apart wegschrijven is niet nodig).
  • Kies in het indeelscherm bij oneven aantal teams ‘Echte driehoek’ en vervolgens ‘Ja’.
  • Bij zes of zeven teams, voordat ronde 1 wordt gespeeld, meteen ook ronde 2, 3 en 4 indelen.

Bridgemates en aanvang

  • Kies in de menubalk van Zwitser Bridgemate: Bridgemates / Database aanmaken. Je krijgt een invulscherm; daarin is het aantal spellen per ronde 6 en het hoogste spelnummer aan de A-tafels meestal 24 (maar bijvoorbeeld 18 bij negen teams; zie spellenplan). In het voorbeeld kloppen de driehoektafels niet helemaal. Sluiten.
  • Kies in de menubalk van Zwitser Bridgemate: Bridgemates / Indeling verzenden.
  • Start Bridgemate Pro vanaf het bureaublad.
  • Kies in de menubalk: Bestand / Openen. Als het goed is krijg je C:\Buitenhof\ te zien, met bovenaan een bws-bestand met de huidige datum, bijvoorbeeld 16-08-12.bws. (Als het niet te zien is: de map is hetzelfde als bij ‘Bestand opslaan’ na het eerste invulscherm.)
  • Selecteer via de rechter muisknop alle tafels en kies via de rechter muisknop: ‘Toevoegen aan basisstation’. Bridgemate Pro werkt nu voor alle ingedeelde ronden, dus meestal voor ťťn ronde.
  • Reik, zodra de (meeste) deelnemers hebben plaatsgenomen, viertallenbriefjes uit.

Tijdens het spelen

Het onderstaande geldt alleen als scores uitlezen niet aanstaat; als dat wel aanstaat kun je verder niets doen. De volgende opties zijn beschikbaar via de menubalk van Zwitser Bridgemate:
  • Verbeteren / Namen / Teams.
  • Verbeteren / Namen / Paren. Paarnamen zijn nog niet ingevuld; eerst uitzoeken wie welk paarnummer heeft (optioneel).
  • Verbeteren / Viertallenstand. Als er een uitslag niet klopt (bijvoorbeeld score fout ingevoerd; de score is niet meer te verbeteren, wel de totaalstand).

Einde van een ronde

  • Bridgemates / scores uitlezen. Dit mag al tijdens de ronde, maar dan kun je verder niets anders doen.
  • Alle uitslagen binnen (wordt duidelijk vermeld): Inlezen afbreken. Ook afbreken als er spellen geannuleerd zijn, dan kiezen voor ronde afsluiten, als alles verder binnen is.
  • Menukeus: Indelen / Zwitsers.
  • Menukeus: Afdrukken / Indeling; kies of verifieer de juiste ronde, eventueel schermvoorbeeld kiezen, afdrukken in tweevoud en beide publiceren.
  • Menukeus: Afdrukken / Stand; kies tweemaal Print ranglijst, publiceer de ene, bewaar de tweede (voor de NBB-uitslag).
  • Menukeus: Bridgemates / Indeling verzenden + OK. (Even controleren in Bridgemate Pro.)

Einde van een speelavond

  • Het als eerste geŽindigde team krijgt prijs.
  • Een kwart van de teams (statistisch afgerond) plaatst zich voor de finale.
  • Als teams zich al geplaatst hebben, schuift de plaatsing door naar naastlager geŽindigde teams, mits geŽindigd boven het gemiddelde.
  • Bij gelijk eindigen geeft het impsaldo de doorslag; als dat ook gelijk is de uitslag van de eventuele onderlinge wedstrijd.
  • Bewaar de door de software aangemaakte bestanden, bijvoorbeeld op een memorystick. Deze zijn nodig voor de uitslag op de NBB-clubwebsite en voor de meesterpunten.
 

Spellenplan viertallendrive

Aantal teams
Tafel 6 7 8 9 10 11 12 13 14
A1 1–3 1–3 1–3 1–3 1–3 1–3 1–3 1–3 1–3
A2 4–6 4–6 4–6 4–6 4–6 4–6 4–6 4–6 4–6
A3 7–9 7–9 7–9 7–9 7–9 7–9 7–9 7–9 7–9
A4 10–12 10–12 10–12 10–12 10–12 10–12 10–12 10–12 10–12
A5 13–15 13–18 13–15 13–15 13–15 13–15 13–15 13–15 13–15
A6 16–18 19–24 16–18 16–18 16–18 16–18 16–18 16–18 16–18
A7
1–6 19–21
19–21 19–21 19–21 19–21 19–21
A8

22–24
22–24 22–24 22–24 22–24 22–24
B1


1–6 1–3 1–6 1–3 1–3 1–3
B2


7–12 4–6 7–12 4–6 4–6 4–6
B3


13–18
13–18 7–9 7–12 7–9
B4





10–12 13–18 10–12
B5






19–24 13–15
B6


Cursief = driehoek

16–18

 

Discrete winstpuntenschaal voor zes spellen
imp WP
imp WP
imp WP
imp WP
0 10–10
5–7 13–7
14–17 16–4
27–32 19–1
1–2 11–9
8–10 14–6
18–21 17–3
33+ 20–0
3–4 12–8
11–13 15–5
22–26 18–2



Copyright © 2018 Haagse bridgeclub Het Buitenhof, Clubavondcommissie.

Rosalind Hengeveld