|
Zet
een
viertallendrive op
Inschrijven
Starten en indelen
Bridgemates en aanvang
Tijdens het spelen
Einde van een ronde
Einde
van een speelavond
Spellenplan
viertallendrive
Winstpuntenschaal
voor
zes spellen
Inschrijven
- Schrijf
de teams in op een kladlijst (bijvoorbeeld de ‘Inschrijflijst
zomerviertallen’, te starten vanaf het bureaublad). Vermeld ook de
gewenste teamnaam.
Starten en
indelen
- Start via
het bureaublad het
programma Zwitser Bridgemate. Kies ‘Start
nieuw toernooi’.
- Vul
de toernooigegevens in (ook het aantal ronden; daar lijkt al een 4 te
staan, maar die telt niet). Bij ‘Kies vip-schaal’: klik op ‘6 spellen’,
daarna ‘Sluiten’.
- Bij tafelnummers: klik op ‘A1-A2’ en vul het hoogste
A-tafelnummer in (vaak 8, maar bijvoorbeeld 6 bij negen teams; zie spellenplan; bij
zeven teams is het 8!).
- Sluit het invulscherm toernooigegevens.
- Bestand opslaan: alles is al goed ingevuld; neem als
map bij voorkeur C:\Buitenhof\.
- Deel de teams in, bij voorkeur door loting (bijvoorbeeld
met de Teams
Randomizer, te starten vanaf het bureaublad).
- Reik startbriefjes uit aan de teams. Denk om de
speciale startbriefjes voor een driehoek van het juiste aantal
paren.
- Teamnamen
invullen: alleen als er genoeg tijd is, anders meteen sluiten en later
invullen (namen apart wegschrijven is niet nodig).
- Kies in het indeelscherm bij oneven aantal teams
‘Echte driehoek’ en vervolgens ‘Ja’.
- Bij zes of zeven teams, voordat ronde 1 wordt
gespeeld, meteen ook ronde 2, 3 en 4 indelen.
Bridgemates
en aanvang
- Kies in de menubalk van Zwitser Bridgemate:
Bridgemates / Database aanmaken. Je krijgt een invulscherm; daarin is
het aantal spellen per ronde 6 en het hoogste spelnummer aan de
A-tafels meestal 24
(maar bijvoorbeeld 18 bij negen teams; zie spellenplan).
In het voorbeeld
kloppen de driehoektafels niet helemaal. Sluiten.
- Kies in de menubalk van
Zwitser Bridgemate: Bridgemates / Indeling verzenden.
- Start Bridgemate Pro vanaf het bureaublad.
- Kies
in de menubalk: Bestand / Openen. Als het goed is krijg je
C:\Buitenhof\ te zien, met bovenaan een bws-bestand met de huidige
datum, bijvoorbeeld 16-08-12.bws. (Als het niet te zien is: de map is
hetzelfde als bij ‘Bestand opslaan’ na het eerste invulscherm.)
- Selecteer via
de rechter muisknop alle tafels en kies via de rechter muisknop:
‘Toevoegen aan basisstation’. Bridgemate Pro werkt nu voor alle ingedeelde ronden,
dus meestal voor één ronde.
- Reik, zodra de (meeste) deelnemers hebben
plaatsgenomen, viertallenbriefjes uit.
Tijdens het
spelen
Het onderstaande geldt alleen als scores uitlezen niet
aanstaat; als dat wel aanstaat kun je verder niets doen. De volgende
opties zijn beschikbaar via de menubalk van
Zwitser Bridgemate:
- Verbeteren / Namen / Teams.
- Verbeteren / Namen / Paren. Paarnamen zijn nog niet
ingevuld; eerst uitzoeken wie welk paarnummer heeft (optioneel).
- Verbeteren / Viertallenstand. Als er een uitslag niet
klopt (bijvoorbeeld score fout ingevoerd; de score is niet meer te
verbeteren, wel de totaalstand).
Einde van
een ronde
- Bridgemates / scores uitlezen. Dit mag al tijdens de
ronde, maar dan kun je verder niets anders doen.
- Alle uitslagen binnen (wordt duidelijk vermeld):
Inlezen afbreken. Ook afbreken als er spellen geannuleerd zijn, dan
kiezen voor ronde afsluiten, als alles verder binnen is.
- Menukeus: Indelen / Zwitsers.
- Menukeus: Afdrukken / Indeling; kies of verifieer de
juiste ronde, eventueel
schermvoorbeeld kiezen, afdrukken in tweevoud en beide publiceren.
- Menukeus: Afdrukken / Stand; kies tweemaal Print
ranglijst, publiceer de ene, bewaar de tweede (voor de NBB-uitslag).
- Menukeus: Bridgemates / Indeling verzenden + OK.
(Even controleren in Bridgemate Pro.)
Einde van
een speelavond
- Het als eerste geëindigde team krijgt prijs.
- Een kwart van de teams (statistisch afgerond) plaatst
zich voor de finale.
- Als teams zich al geplaatst hebben, schuift de
plaatsing door naar naastlager geëindigde teams, mits geëindigd boven
het gemiddelde.
- Bij gelijk eindigen geeft het impsaldo de doorslag; als dat
ook gelijk
is de uitslag van de eventuele onderlinge wedstrijd.
- Bewaar de door de software aangemaakte bestanden,
bijvoorbeeld op een memorystick. Deze zijn nodig voor de uitslag op de
NBB-clubwebsite en voor de meesterpunten.
|