Buitenhof-logoChecklist clubavond Buitenhof

Versie 22 februari 2019

Start de computer en het Rekenprogramma op
Tafelplan
Richt de zaal in en zet het materieel uit
Kleurcodes
Verzorg de competitiestand
Zet een nieuwe competitie op
Zet een zitting binnen een competitie op
Zet een parendrive op
Bepaal de uitslag van een zitting voor paren
Zet een viertallendrive op (aparte pagina)
Ruim het materieel op
Maak back-ups en sluit de computer af

 Figuur tafelplan
Icoontje checklist

Start de computer en het Rekenprogramma op

  • Verzamel computer, printer, muis en basisstation (Bridgemate server) op de wedstrijdleidingstafel (zie tafelplan).
  • Sluit de computer en de printer aan op de netvoeding. Sluit de printer, de muis en het basisstation aan op de computer.
  • Zet de computer en de printer aan. Op het basisstation moet minstens n groen lichtje branden.
  • Kies het gebruikersaccount ‘Buitenhof’ en geef zo nodig het wachtwoord in.
  • Controleer of er nog voldoende papier in de printer zit en vul dit zo nodig bij.
  • Start de Windows Verkenner en ga naar de map C:\Buitenhof\.
  • Als je dit van papier leest, start dan via het bureaublad de online versie van deze checklist.
    Mocht internettoegang niet operationeel zijn, start dan handmatig C:\Buitenhof\Checklist\checklist.htm.
  • Druk iets (willekeurigs) af om te testen of de printer werkt.
  • Start via het bureaublad het NBB-Rekenprogramma (behalve voor een viertallendrive).
    Deze checklist gaat uit van versie 4.
  • Zet zo nodig een back-up terug, met name als de gegevens elders (bijvoorbeeld thuis) zijn gewijzigd.
  • Optioneel: controleer de relevante instellingen van het Rekenprogramma.
  • Een online handleiding voor het Rekenprogramma zit onder ‘Help’ in het programma.
    Deze checklist vermeldt in principe geen bedieningsdetails.
 
Icoontje checklist

Richt de zaal in en zet het materieel uit

  • Het materieel bevindt zich (merendeels) in een materieelkast in de zijnis van de bovenzaal (zie tafelplan).
  • Leg bridgekleedjes op de te gebruiken speeltafels.
  • Zet de speeltafels uit met tafelbladen volgens het tafelplan, met noord in de aangegeven richting.
  • Zet op de tafels biddingboxes en bridgemates. Stel de bridgemates in op ‘Select’ en op kanaal 0.
  • Als we swiss spelen, leg dan op de tafels de spelwisselbladen.
  • Installeer de rondeklok en zet deze aan. Controleer de instellingen en pas deze zo nodig aan: als regel speeltijd 30 minuten bij vier, 45 bij zes, 60 bij acht spellen per ronde; laatstespelsignaal 5 minuten; wisseltijd 2 minuten, bij viertallen 5 minuten. Zet de rondeklok startklaar.
  • Leg het spelregelboekje klaar, bijvoorbeeld bij de rondeklok.
  • Leg de papiersnijder klaar.
  • Als er niet wordt gespeeld met voorgeschudde spellen, pak dan een serie spellen. Draai de noordhanden om ten teken dat ze geschud moeten worden.
  • Als er wordt gespeeld met voorgeschudde spellen, pak dan de juiste serie spellen uit de materieelkast.
  • Digitale versies van voorgeschudde spellen hebben bestandsnamen bestaande uit (ten minste) de speeldatum jaar-maand-dag gevolgd door een streepje en een hoofdletter die gelijk is aan de eerste letter van de Nederlandstalige naam van de kleur van de borden (de Engelstalige bij enkele doublures), bijvoorbeeld 20190217-O = oranje:

    A B D F G L M O P R T W Y Z
    aubergine blauw donker-
    groen
    fuchsia groen licht-
    blauw
    marine-
    blauw
    oranje roze
    (pink)
    rood turquoise wit geel
    (yellow)
    zwart
  • Zet de spellen uit: veelal 1–4 op tafel 1 tot en met 21–24 op tafel 6; echter, voor swiss volgens het spellenschema daarvoor, voor een viertallendrive volgens het spellenplan daarvoor, beide pas zodra het aantal paren dan wel teams bekend is.
 
Icoontje checklist

Verzorg de competitiestand

  • Selecteer in het Rekenprogramma de lopende competitie (en zo nodig de ‘competitieronde’).
  • Voer eventueel benodigde correcties op competitie-indeling en competitiestand door.
  • Optioneel: print de competitiestand en hang hem op.
 
Icoontje checklist

Zet een nieuwe competitie op

  • Start een nieuwe competitie. Kopieer gegevens van de laatst gespeelde competitie (ongeacht scoremethode).
  • De naam van de competitie volgt het stramien: ‘Buitenhof <seizoen> <scoremethode> <volgnummer>’, bijvoorbeeld ‘Buitenhof 2018/19 cross-imp 2’.
  • Een competitie omvat als regel n ‘competitieronde’. Deze is verdeeld in een aantal zittingen voor de speelavonden, bijvoorbeeld vijf. De optie ‘scoremethode instellen’ moet luiden: per competitieronde.
  • Vul alle gevraagde gegevens op alle tabbladen in voor zover van toepassing, behalve nog de deelnemers. Zie voor de regels het (oude) reglement. Ga daarna terug naar het tabblad voor de deelnemers.
  • Vul onder ‘deelnemers’ de paren voor de competitie-indeling – dus niet voor de eerste zitting – in (de volgorde van de paren is onbelangrijk). Binnen paren vermelden we de spelers alfabetisch op achternaam: ‘Jan van der Aa & Marie van Zetten’.
  • Voltooi het opzetten van de nieuwe competitie. Zet dan een competitiezitting voor deze competitie op.
 
Icoontje checklist

Zet een zitting binnen een competitie op

  • Start een nieuwe competitiezitting. Vul de gevraagde gegevens in voor zover van toepassing; als regel kun je de gesuggereerde waarden ongewijzigd doorstarten.
  • Haal de ‘vinkjes’ bij de paren weg. Vink een paar aan wanneer het zich aanmeldt. Zie voor hoe je invallers, combiparen en gastparen ingeeft de handleiding van het Rekenprogramma.
  • Splitsparen – beiden aanwezig maar elk met een ander – kunnen we alleen opvoeren via een van de twee uit het bestand ‘Club (bis)’.
  • Als je gastspelers zonder NBB-lidnummer moet opvoeren, maak daarvan dan een aantekening, opdat we erom denken later het lidnummer (indien bekend) toe te voegen.
  • Voer circa tien minuten vr aanvang speeltijd een controle uit op nog ontbrekende opgaven.
  • Bij indeling ‘Volgens competitiestand’ (dus bij swiss) moeten gastparen tevoren handmatig worden ingedeeld op een plaats met een nummer hoger dan het aantal paren in de competitie.
  • Deel de paren in: de eerste zitting ‘Willekeurig door de computer’, anders via ‘Optimaliseren’ (bij swiss ‘Volgens competitiestand’), en dan de knop  voor ‘Allen toevoegen’.
  • Bij een oneven aantal paren krijgt een ‘(Afwezig)’ als regel het hoogste paarnummer, alleen bij 14 paren wordt het paar 13.
  • Bijzondere afwijkingen van de indeling:
    • Een paar aangemelde laatkomers kan beginnen met een eventuele wachttafel.
    • Spelers die beslist niet tegen elkaar willen spelen, geven we paarnummers van dezelfde pariteit (even of oneven).
  • Voltooi het opzetten van de zitting. Voor het schema kun je meestal het gesuggereerde ongewijzigd doorstarten, alleen bij swiss met een oneven aantal paren moet je expliciet het schema daarvoor kiezen.
  • Zet in geval van swiss of viertallendrive (pas nu) de spellen uit volgens het spellenschema respectievelijk het spellenplan.
  • Print via ‘Startposities’ een lijst van de deelnemende paren en geef die aan het barpersoneel.
  • Print gidsbriefjes. Vul als ‘Vrije tekst de scoremethode in: ‘Paren om matchpunten, ‘Cross-imp of ‘Butler. Laat alle ‘Informatie’-opties aan staan. Kies afdrukgrootte ‘Middel’. Druk dan op Afdrukken’.
  • Als er wordt gespeeld met voorgeschudde spellen, importeer dan de spelverdelingen. Die bevinden zich als regel in C:\Buitenhof\Spellen\.
  • Start de bridgemates (eventueel na aanpassen van opties). Start het inlezen van scores.
  • Scheid de gidsbriefjes van elkaar, reik ze uit en zeg de spelers dat ze moeten plaatsnemen. Leg niet-uitreikbare gidsbriefjes bij de rondeklok.
  • Komen er hierna nog wijzigingen in het schema (bijvoorbeeld door onverwachte laatkomers), her-initialiseer dan de bridgemates. Als het spelen al is begonnen, en de zittende paren hetzelfde paarnummer houden, kies dan voor Bijwerken vanaf ronde 2’ (anders gaan ingevoerde scores verloren). Print zo nodig nieuwe gidsbriefjes.
  • Zet de rondeklok aan op de officile speeltijd, dan wel zodra de (meeste) spelers zitten en klaar kunnen zijn met eventueel schudden.
 
Icoontje checklist

Zet een parendrive op

  • Start een ‘open zitting’. De naam van een parendrive volgt het stramien: ‘Buitenhof 2019 <drivenaam>’.
  • We spelen meestal 6 ronden, 6 spelgroepen van 4 spellen voor totaal 24 spellen.
  • Het toekennen van paarnummers voor een drive doen we ofwel op volgorde van binnenkomst, ofwel met behulp van het Excel-rekenblad ‘Randomizer’ dan wel een afdruk daarvan. (De optie ‘willekeurig door de computer’ indelen is voor een open zitting niet beschikbaar.)
 
Icoontje checklist

Bepaal de uitslag van een zitting voor paren

  • Vergewis je ervan dat alle scores zijn ingelezen, bijvoorbeeld via de  ‘Tafelmonitor’.
  • Voer eventueel benodigde scorecorrecties in via ‘Scorekaart’.
  • Produceer de uitslag, print hem en hang hem op of reik hem uit.
  • Print persoonlijke overzichten voor alle paren. Kies ‘Selectie’ en 4 overzichten per A4.
  • Print spelverdelingen vanuit de PDF-versie in C:\Buitenhof\Spellen\.
    Via het Rekenprogramma alleen 12 spellen per pagina mogelijk.
  • Betreft het een competitiezitting, verwerk dan – eventueel na een protesttijd – de uitslag in de competitiestand.
  • Produceer de competitiestand en voer eventueel benodigde correcties erop door, bijvoorbeeld voor vormen van afwezigheid, met name ‘Wegens clubverplichtingen’.
  • Optioneel: print de competitiestand en hang hem op. (Een oude stand mag weg.)
  • Exporteer gegevens via ‘Versturen naar NBB-clubwebsite’. Controleer of alles correct op de Clubwebsite staat.
  • Sluit de zitting af.
 
Icoontje checklist

Zet een viertallendrive op

 
Icoontje checklist

Ruim het materieel op

  • Zet de rondeklok uit wanneer alle tafels klaar zijn met spelen. Berg de rondeklok en het spelregelboekje op.
  • Berg de spellen op in de eventuele spellenkoffer en in de materieelkast, op volgorde van spelnummer en met de noordhanden aan dezelfde kant.
  • Berg de biddingboxes en de bridgemates op.
  • Berg de tafelbladen en de eventuele spelwisselbladen op, beide op volgorde van tafelnummer en met de noordzijden aan dezelfde kant.
 
Icoontje checklist

Maak een back-up en sluit de computer af

  • Maak een back-up van de gegevens van het Rekenprogramma. Voer eerst de back-uplocatie in, gewoonlijk C:\Buitenhof\Back-up\Einde buit.zip (zonder datum). Zet de optie aan om automatisch een datum toe te voegen. Vul eventueel een of meer e-mailadressen in om de back-up aan te versturen. Druk ten slotte op ‘Back-up maken’.
  • Kopieer de gemaakte back-up ook naar een extern geheugenmedium, zoals een memorystick (een back-up moet op minstens twee fysieke plaatsen staan: n binnen en n buiten de speellocatie). Verwijder het extern medium en neem het mee.
  • Alternatief: upload de back-up naar een ‘cloud’ zoals OneDrive of Dropbox.
  • Sluit het Rekenprogramma af.
  • Log uit en sluit de computer ‘softwarematig’ af via Start / Afsluiten. Zet ook de printer uit.
  • Berg computer met toebehoren, printer en basisstation op.
 
Copyright 2019 Haagse bridgeclub Het Buitenhof. Top

Rosalind Hengeveld